Mijn trip naar De Brownsberg

26 januari 2017 - Suriname River, Suriname

Ik.moest verzamelen bij Bij hotel Krasnapolsky om 9:00 uur. De bus was op tijd en er gingen nog 5 nederlanders mee. Het was ongeveer 2 uur rijden met de bus en dan nog met de boot. Met ongeveer 3 uurtjes we op plaats van bestemming. Het was weer goed geregeld in de bus. Eten drinken en gezelligheid. We stapten de bus uit en het was een super mooi uitzicht over het stuwmeer. Het was een beetje mistig.Onze reisgids zei wel dat het bij heldere hemel veel.mooier zou zijn. We gingen de buurt verkennen en daarna begonnen we aan onze activiteit om naar de watervallen te gaan. We kregen een stok zodat je beter grip had. Het was gelukkig droog en we gingen met zijn 6en de berg af naar beneden. De Brownsberg is behoorlijk hoog.onderweg hier en daar een foto maken en wat uitleg van onze reisgids. Na 2 uur naar beneden gelopen te hebben zagen we in de verte een waterval de Leoval.Wauw maar ik had meer water verwacht , maar toch wilde ik er even onder staan samen met Luca een jongen van 20 jaar die heel nieuwsgierig en dapper was. Hij klom.ook naar boven om te kijken waar het water nou vandaan kwam. De andere van onze groep hield hun kleding aan en ging wel pootje baden. We hebben ons daar ongeveer een uurtje vermaakt en waren wel nieuwsgierig hoe groot de andere waterval was. We besloten om deze ook nog te bezoeken. Dus gingen we ons afdrogen. En ik was razend enthousiast ik zei komop we gaan dit ook nog even doen. Het was een hele lange trip naar de andere waterval genoemd de Ireneval. Jezus wat had ik een spijt onderweg het was mij te lang. Maar toen we bij de andere water aankwamen dacht ik wauw dit was het wel waard. We gingen ons nu allemaal omkleden en klommen naar deze waterval toe. Achter mij liep een reisgids van een andere groep dat was een militair en ik had honing aan mijn kont . Beetje irritant. In Suriname moet je jezelf echt insmeren tegen het M&M virus . Mannen en muggen ha ha. We hebben ons echt vermaakt heerlijk onder deze waterval te staan en het water te proeven zalig. Op een gegeven moment begon het te regenen en toen vond ik het niet zo leuk meer. We gingen ons aankleden en een poncho aandoen en toch enige tijd wachten in hoop dat de regen zou stoppen . Maar niets hoor het bleef regenen en begonnen aan de trip naar boven. Ik pakt mijn stuk en mijn rugzak op mijn rug en we begonnen met klimmen. Ik liep achter de reisgids en dacht hup niet bij nadenken en gaan vervolgens raakte ik steeds meer achter en leunde aF en toe op.mijn stok. Jezus wat was dit zwaar en trok mijn poncho uit en liep in mij bikini top omdat ik het war m kreeg. Ik riep constant hoever nog of is dit het laatste steile stukje ik kon niet meer. Ik.kon.wel janken . Het was glad en gleed meerde keren uit en stond vervolgens weer op en de stok hielp om grip te krijgen. Na anderhalf uur waren we boven en ik was kapot. Ik dacht echt never dat ik dit ooit weer ga doen. We gingen ons omkleden en ik trok droge kleding aan. De rest van de groep had geen droge kleding aan of hun kleding was nat geworden in hun tas. We liepen naar het restaurant en daar kregen we een heerlijke wArme maaltijd. Ik had gekozen voor rijst met bitawirie en vis. De andere namen bruine bonen met rijst en sommige namen bami. Het was lekker . Na uitgebuikt te hebben liepen we naar onze bus en begonnen aan de terugweg. Door de vele regen wAren er behoorlijk veel kuilen in de weg gekomen dus je snapt wel hoe wij heen en weer weren geschud in de bus. Slapen was onmogelijk dus maar een beetjes kletsen met elkaar en het was evengoed heel gezelllig. Onderweg stonden er nog bewoners met fruit en groente aan de weg en kocht ik nog een watermeloen voor 15 SRD. In Paramaribo aangekomen te zijn rook je weer alle uitlaatgassen. Ik heb genoten en vond het spannend en was sommige momenten ookbang omdat sommige uit een andere groep ook slangen hadden gezien. Nou ik ben best trots op mezelf maar doe het geen 2e keer. kleren