3 dagen naar Knini Paatie ( Binnenland)

6 februari 2017 - Paramaribo, Suriname

Het is nu half 5 in de ochtend en ik ben klaar wakker.
Het regent hier keihard en de wind waait heerlijk mijn slaapkamer in. Tegelijkertijd bedenk ik mij shit als het nou zo hard regent als ik straks op de boot zit naar het binnenland . Ik haal de meest enge scenarios in mijn hoofd. Wat als ......
Nee ik ga proberen nog even te slapen want ik kan nog 2 uurtjes slapen voordat ik op moet staan. Nou neehoor niet kunnen slapen gewoon omdat ik het spannend vind. We verzamelen om 8:30 bij de organisatriceTrees. Iedereen is op tijd en we vertrekken per bus naar Atjoni de opstapplaats om naar het binnenland te vertrekken.
We zijn inmiddels 3 uur verder ,het was een super gezelllige busrit, er werden alleen maar surinaamse moppen verteld. Bij Atjoni aangekomen staat onze boot al klaar.
De Bootsman en een collega laad onze spullen en wij stappen in de boot.
Ik geniet van de mooie natuur en we passeren vele Saramaccaanse dorpen.
Ik zag de vrouwen hun pannen wassen in de rivier en ze zwaaide heel vriendelijk naar ons.
Met een uurtje kwamen we bij Knini Paatie aan. Ik wist niet wat ik zag. De mooie sula's en de geweldige natuur het ontvangst van de Saramacaanse vrouwen Margaret en Olga.
Ik wist gelijk dat ik het voorste huis wilde met uitzicht op het water.
We hebben ons verdeeld over 2 vakantiewoningen.
We konden gelijk aanschuiven de gastvrouwen hadden heerlijk gekookt pompoen met botervis en als toetje een heerlijk zoete watermeloen. We zijn toen naar de sula's gevaren waar het water wat lager stond. We hebben heerlijk gebadderd met de,stroming in je rug.
Zwemmen werd afgeraden vanwege de sterke stroming.
In de avond hebben we een kaaimannentocht gehad, ik scheet wel in broek maar gelukkig hadden we 2 kaaimannen gespot.
Ik zei ook gelijk daarna ha kunnen we nu naar huis dan.
Ik kon niet in slaap komen ik hoorde allerlei onbekende geluiden en kon de slaap niet vatten .
Maar de volgende dag een koude douche en was weer wakker.
Het ontbijt stond alweer klaargemaakt door Margaretha.
We zijn toen naar een ander resort gevaren dat heet Anaula resort .
En vervolgens naar het dorp en daar hebben we kennis gemaakt met de bewoners .
We hebben de scholen bezocht en ik kon zien waar mijn lievelingsgroenten groeide en nog vele culturele dingen gezien.
Er werden ook handgemaakte spullen verkocht en heb een Panji en een hoed gekocht gemaakt van kokosblad.
We hebben nog lekker in de sula gezeten en vervolgens weer heerlijk gegeten.
In de avond kwam een Kawinaband voor ons spelen met 2 vrouwen en we hebben heerlijk gedanst ik met mijn Panji aan.
Helemaal bezweet ben ik mijn bed ingedoken.
En de volgende ochtend ben ik vroeg opgestaan om te douchen.
Maar ik zag een grote zwarte pad in de badkamer en er kwam weinig water uit de douche en daardoor besloot ik toen maar om.in de rivier te baden.
Eerst even inzepen en huppekee.
Weer een ervaring rijker ha.
We gingen daarna onze spullen inpakken . En kregen nog een rondleiding door het 2e resort van De eigenaar waarvan wij nu hebben gehuurd.
Daarna stond het eten klaar dat klaar werd gemaakt door Olga .
Bruine bonen met rijst .
De boot werd ingeladen en we vertrokken naar Atjoni .
En daar aangekomen stond de bus er al.
Op naar Paramaribo.

1. Frans:
    6 februari 2017
    Wat is het bijzonder je verhaal de foto's ik beleef het helemaal mee en de natuur toppie.
    Beleef nog veel leuke en gezellige dingen en een fijne tijd. groeten Frans
  2. Natty:
    6 februari 2017
    Mooie foto's Jen! Die hoed van kokosblad is geweldig. Aaaaaah jammer geen foto van de kaaiman haha. Geniet nog van je ruim laatste week!